קופות החולים כללית ומאוחדת הכריזו על הרחבת מבצע החיסונים אצלן לבני 35–40, הודעה שממנה הסתייג משרד הבריאות והבהיר שפורסמה בניגוד להתוויות שעליהן הוחלט. עם זאת, היום (ה') צפויה להתכנס ועדת התעדופים של משרד הבריאות ולקבל החלטה באשר לחיסון בני נוער בגילי 16–18, תלמידי כיתות י"א ו-י"ב, על רקע החשש מהחמצת עונת בחינות הבגרות שלהם. במקביל, אצל גורמים במערכת הבריאות גוברות ההערכות שמבצע החיסונים ייפתח בקרוב לכלל האוכלוסייה.
1 צפייה בגלריה
חיסונים בני נוער
חיסונים בני נוער
בגלל הבגרויות. להרחיב את החיסונים לבני נוער
(צילום: shutterstock)
פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים ורופא ילדים במכבי שירותי בריאות, וד"ר זאב פלדמן, מנהל יחידת נוירוכירורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה, וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית, התגייסו להשיב לשאלות לגבי הרחבת מבצע החיסונים, וחיסון שכבות הגיל הצעירות יותר.
האם ניתן לחסן כיום ילדים? פרופ' גרוסמן: "לא ניתן לחסן ילדים מתחת לגיל 16 עקב היעדר נתונים של יעילות ובטיחות מצד חברות החיסונים".
מדוע ילדים לא השתתפו בניסוי של פייזר? גרוסמן: "מדובר באוכלוסייה שלגביה הדרישות הרגולטוריות הן רבות יותר, ולכן ניסויים בילדים הם תמיד בשלב מאוחר יותר. פייזר כבר גייסה ילדים בגילי 12–15, אך התוצאות למחקר זה צפויות להגיע רק בעוד כמה חודשים".
מדוע יומלץ על חיסוני ילדים אם הם לא השתתפו בניסוי? גרוסמן: "בשלב זה מדובר אך ורק על ילדים מעל גיל 16, שכן נכללו במחקר של פייזר ושלגביהם יש נתונים מצוינים בדבר יעילות ובטיחות. כעת הם בתחתית קבוצות התעדוף, ועכשיו מסתמן שהם יחוסנו לפני המועד המקורי שבו היו אמורים להתחסן".
הניסוי בילדים מתקדם:
למה להקדים לחסן אותם? גרוסמן: "התלמידים הללו נערכים לבחינות הבגרות, ואנחנו רוצים להימנע ממצב שבו יחמיצו אותן. בנוסף, כל שנתון גיל שאנחנו מחסנים מקטין את משך הזמן עד שנצא מהמגפה ומגדיל את הסיכוי לנצח את המוטציות”.
מה ידוע על תופעות הלוואי בקבוצה זו? גרוסמן: "תופעות הלוואי בגילי 16–18 זהות לחלוטין ליתר הקבוצות: בעיקר כאבים במקום ההזרקה, וייתכנו חום וחולשה ביממה עד שתיים לאחר קבלת החיסון".
היכן הם יתחסנו? גרוסמן: "ההחלטה היכן לחסן אמורה להתקבל בוועדת התעדוף, בשיתוף משרד החינוך. על פי ההצעה שלנו יש לחסנם בבתי הספר שבהם יש אפשרות לחסן באופן מאורגן וביעילות, לעומת לתת לכל תלמיד לחפש תור בקופת החולים שבה הוא מבוטח".
מתי יחוסנו ילדים מתחת לגיל 16? ד"ר פלדמן: "רק לאחר שיבוצעו לפחות מחקרי בטיחות בילדים".
מתי יורחב מבצע החיסונים? פלדמן: "לדעתי, ככל שאספקת החיסונים מאפשרת, יש לחסן את כלל האוכלוסייה מעל גיל 16”.